EROD wydaje wytyczne dotyczące harmonizacji kar – czy administratorzy danych otrzymają taryfikator przewinień?
23.06.2022
Autor: Ewa Boboli
Unia Europejska, za pomocą ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (zwanego dalej „RODO”, „Rozporządzenie”) zakończyła ważny etap kompleksowej reformy regulacji ochrony danych w Europie. Rozporządzenie opiera się na kilku kluczowych elementach, a jednym z nich są silniejsze uprawnienia organów nadzorczych w zakresie egzekwowania przepisów. Rozporządzenie nakłada znacznie podwyższony poziom kar pieniężnych za naruszenie przepisów ochrony danych osobowych – znany już także polskim przedsiębiorcom.
Rozporządzenie przewiduje także harmonizację wysokości kar w poszczególnych państwach członkowskich – jednak czy faktycznie do tego doprowadziło?
5 kroków dla organów nadzorczych
W związku z przewidzianym w Rozporządzeniu obowiązkiem harmonizacji, Europejska Rada Ochrony Danych (dalej: „EROD”) opracowała wytyczne, które mają zapewnić jasną i przejrzystą podstawę dla organów nadzorczych do ustalania wysokości kar administracyjnych. Biorąc pod uwagę ogólne warunki nakładania kar administracyjnych zawarte w art. 83 RODO, EROD określiła 5 etapową metodologię obliczania wysokości kar.
Organ ochrony danych powinien rozważyć, jakie zachowania i naruszenia miałyby być podstawą nałożenia kary administracyjnej. Artykuł 83 ust. 3 RODO stanowi, że jeżeli administrator lub podmiot przetwarzający narusza kilka przepisów Rozporządzenia w ramach tych samych lub powiązanych operacji przetwarzania, to całkowita kwota kary administracyjnej nie może przekroczyć maksymalnej kwoty mającej zastosowanie do najpoważniejszego z tych naruszeń.
Organ ochrony danych powinien przede wszystkim dokonać klasyfikacji naruszenia zgodnie z art. 83 ust. 4-6 RODO, który wskazuje dwa przedziały maksymalnych kar administracyjnych w zależności od przepisu Rozporządzenia, którego dotyczyło naruszenie. W dalszej kolejności organ powinien zwrócić uwagę na charakter, wagę i czas trwania naruszenia, liczbę poszkodowanych osób, których dane dotyczą oraz rozmiar poniesionej przez nie szkody, kategorie danych osobowych których dotyczyło naruszenie oraz umyślność lub nieumyślność naruszenia (art. 83 ust. 2 lit. a), b), g) RODO). W celu nałożenia skutecznej, odstraszającej i proporcjonalnej kary pieniężnej organ bierze również pod uwagę obroty przedsiębiorstwa, którego miałaby dotyczyć sankcja.
Po określeniu punktu wyjścia przez organ, bierze on pod uwagę okoliczności wskazane w art. 83 ust. 2 RODO takie jak: działania podjęte przez administratora (lub podmiot przetwarzający) w celu zminimalizowania szkody poniesionej przez osoby, których dane dotyczą, wcześniejsze naruszenia czy stopień współpracy z organem nadzorczym.
Maksymalna wysokość grzywny będzie zależeć od tego, czy naruszenie wchodzi w zakres art. 83 ust. 4 RODO, czy też art. 83 ust. 5 i 6 RODO. Mimo że EROD stara się odnieść w tym punkcie pomocniczo do pojęć z zakresu prawa konkurencji oraz dorobku orzeczniczego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, nie wprowadza żadnych jasnych i nowych interpretacji, ponad te z którymi zaznajomieni są praktycy prawa europejskiego.
Ostatnim krokiem w proponowanej przez EROD metodologii jest ocena, czy obliczona ostateczna kwota spełnia wspomniane wymogi skuteczności, odstraszania i proporcjonalności. Jeżeli jest to konieczne do spełnienia wymogu skuteczności, odstraszania i proporcjonalności kary, organ nadzorczy może nadal korygować jej wysokość – nie przekraczając jednak odpowiedniego maksimum prawnego.
Praktyczne skutki wytycznych dla administratorów danych
EROD wskazuje, że w wytycznych przedstawia jedynie ogólną metodę obliczania kar administracyjnych, która ma ułatwiać dalszą harmonizację i przejrzystość praktyki organów nadzorczych w zakresie ich nakładania. Podkreśla przy tym, że nałożenie kary administracyjnej musi zawsze opierać się na ocenie wszystkich istotnych okoliczności sprawy oraz musi być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające w odniesieniu do konkretnego przypadku. Metodologia w żadnym razie nie powinna być rozumiana jako forma automatycznego lub arytmetycznego obliczania.
Jakkolwiek cel wydania wytycznych był szczytny, trudno uznać że EROD spełnił wymagania co do ich jasności i przejrzystości, które przed sobą postawił. Administratorzy danych nadal nie uzyskali odpowiedzi na pytania, które nurtują ich najbardziej – czyli jaka potencjalna kara może zostać na nich nałożona za konkretne naruszenie w obszarze ochrony danych osobowych. Wytyczne nie wprowadzają rewolucji w podejściu organów do kwestii nakładania kar, powtarzając i jedynie rozwijając przesłanki zawarte już w Rozporządzeniu.
Wytyczne zostały skierowane do konsultacji publicznych, po których zostanie przyjęta ich ostateczna wersja.
Źródła:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content
https://uodo.gov.pl/pl/138/2383
https://edpb.europa.eu/our-work-tools
https://edpb.europa.eu/system.pdf
Autor
Ewa Boboli
Prawnik, aplikantka przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w warszawskich kancelariach prawnych oraz spółkach. Doradzała spółkom w zakresie prawa ochrony danych osobowych, e-commerce, sporządzała dokumentację wymaganą przepisami RODO oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Obecnie prowadzi audyty zgodności z RODO, a także pełni funkcję Inspektora Ochrony Danych.
Kategorie
Dołącz do listy mailingowej i otrzymuj od nas zawsze aktualne informcje!