Najnowsze wytyczne EIOD dotyczące kontroli temperatury ciała
02.10.2020
Autor: Karol Witas
Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) wydał wytyczne dotyczące stosowania kontroli temperatury ciała przez unijne instytucje, organy, urzędy i agencje (EUI) w kontekście kryzysu COVID-19. Wytyczne skierowane są do instytucji unijnych, w przypadku których zasady przetwarzania danych określa Rozporządzenie 2018/1725. Stanowią one jednak cenną wskazówkę dotyczącą pomiaru temperatury na gruncie RODO np. w relacjach pracowniczych.
Poniżej przedstawiono najważniejsze wnioski wytycznych.
Dopuszczalne formy kontroli temperatury ciała
Pomiar temperatury, dokonywany przy użyciu termometru nie podlega przepisom o ochronie danych, jeżeli temperatura następnie nie jest rejestrowana ani zapisywana. Przy czym rodzaj użytego termometru nie ma znaczenia.
Pomiar ręczny, który następnie jest rejestrowany oraz pomiar zautomatyzowany (np. z użyciem kamery termowizyjnej, lub bramek mierzących temperaturę) jest objęty zakresem stosowania RODO, a w dodatku jako że dotyczy danych dotyczy zdrowia, jest również traktowane jako przetwarzanie szczególnych kategorii danych.
Niedopuszczalna forma kontroli temperatury
Jak wskazuje EIOD dokonywanie pomiaru temperatury wyłącznie w sposób zautomatyzowany jest co do zasady niedopuszczalne. Pomiar ten może bowiem skutkować decyzją o niewpuszczeniu pracownika na teren budynku. Taki pomiar może bowiem spełniać kryteria zautomatyzowanego podejmowania decyzji, o którym mowa w art. 22 RODO. Jako że podmiot kontrolujący temperaturę nie spełnia co do zasady przesłanek legalizujących takie przetwarzanie danych, osoba, której dane dotyczą ma prawo, aby takiej decyzji nie podlegać. Z tego powodu brak jest podstaw prawnych do dokonywania pomiaru temperatury oraz podejmowania decyzji w oparciu o ten pomiar w sposób w pełni zautomatyzowany.
Znaczący czynnik ludzki
EIOD wskazuje, że w przetwarzaniu danych w ramach kontroli temperatury kluczowy powinien być czynnik ludzki, tak aby przetwarzanie nie mieściło się w zakresie art. 22 RODO. EIOD powołuje się przy tym na stanowisko Grupy Roboczej Art. 29. Zgodnie z tym stanowiskiem, aby można było uznać, że ma miejsce udział człowieka, administrator musi zapewnić, aby jakikolwiek nadzór nad decyzją był znaczący, a nie stanowił tylko symboliczny gest[1].
EIOD wskazuje, że zaangażowanie człowieka jest szczególnie istotne na etapie odmowy dostępu, z uwagi na zbyt wysoką temperaturę osoby kontrolowanej. Przykładem takiego zaangażowania może być przeprowadzenie drugiej lub trzeciej kontroli przez osobę mającą odpowiednie uprawnienia i kompetencje (np. lekarza lub pielęgniarkę) do oceny szczególnej sytuacji osoby, której dane dotyczą, oraz do oceny dalszego postępowania w określonej sytuacji.
Odpowiednie środki techniczne i organizacyjne
Zgodnie z Wytycznymi EIOD w przypadku przetwarzania danych w ramach kontroli w sposób zautomatyzowany, należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
Transparentność:
Zgodnie ze wskazaniami EIOD, podmioty danych powinny zostać wyraźnie poinformowane o istnieniu systemu kontroli temperatury, wraz z wyraźnym wskazaniem celu kontroli podmiotu, który o niej zdecydował oraz daty decyzji. Informacja powinna być przekazana poprzez oznaczenia informujące o kontrolach temperatury. Oznaczenia te powinny być:
W przypadku pojawienia się ewentualnych pytań lub wątpliwości dotyczących sposobu działania urządzenia do pomiaru temperatury i rodzaju gromadzonych danych, podmioty danych powinny mieć możliwość uzyskania odpowiednich informacji od administratora.
Procedura postępowania w wypadku pozytywnego wyniku testu
W przypadku stwierdzenia podwyższonej temperatury, powinna być wdrożona odpowiednia procedura kontrolna.
Drugi pomiar. Na tym etapie osoba kontrolowana powinna mieć możliwość skorzystania z drugiego pomiaru. Drugi pomiar powinien wykluczyć ewentualną wadliwość sprzętu mierzącego temperaturę lub problem z kalibracją urządzenia.
W przypadku, gdy również po drugim pomiarze temperatura jest nadal powyżej zdefiniowanego progu, osoba kontrolowana powinna mieć możliwość skorzystania z trzeciego pomiaru wykonanego innym urządzeniem przez pracownika służby zdrowia.
Odmowa wejścia. Jeżeli po trzecim pomiarze temperatura ciała osoby kontrolowanej nadal utrzymuje się powyżej zdefiniowanego progu, osobie tej odmawia się wejścia do budynku. Osobie, której odmówiono wejścia do budynku, należy udzielić odpowiednich porad i informacji, w tym co najmniej przekazać ulotkę z danymi kontaktowymi organów ochrony zdrowia oraz miejsc badań wykrywających obecność COVID-19.
Jeżeli osoba (pracownik, gość, inna), której odmówiono dostępu, zażąda dowodu odmowy, pracownicy ochrony powinni przedstawić potwierdzenie z datą, godziną i miejscem wejścia ze wskazaniem, że posiadaczowi tego dokumentu odmówiono wejścia z powodu pozytywnego pomiaru temperatury.
W przypadku, gdy pracownicy są zmuszeni do usprawiedliwiania nieobecności w biurze swoim przełożonym, taką nieobecność z powodu przekroczenia temperatury należy usprawiedliwić zgodnie z normalną procedurą obowiązującą w takich przypadkach. Przetwarzanie danych osobowych związanych z urlopami i nieobecnościami powinno pozostać wyraźnie oddzielone od stosowanego systemu kontroli temperatury. Zainteresowanemu pracownikowi (albo innemu członkowi personelu) należy zapewnić rozwiązania, które ograniczają zakłócanie jego życia prywatnego takie jak: telepraca, czy zwolnienie lekarskie. W wytycznych podkreślono, że nie wolno takiego pracownika ani karać ani stygmatyzować w związku z pozytywną kontrolą temperatury.
EIOD wskazuje też na konieczność dostosowywania użytych środków do zmieniającej się sytuacji i dokonywania ich przeglądu.
Źródła:
https://edps.europa.eu/data-protection/our-work/publications/guidelines/orientations-edps-body-temperature-checks-eu_en
Wytyczne Grupy Roboczej art. 29 dotyczące zautomatyzowanego podejmowania decyzji w indywidualnych przypadkach i profilowania dla celów rozporządzenia 2016/679, 17/EN WP251rev.01
Wytyczne Grupy Roboczej art. 29 dotyczące zautomatyzowanego podejmowania decyzji w indywidualnych przypadkach i profilowania dla celów rozporządzenia 2016/679, 17/EN WP251rev.01
Autor
Karol Witas
Zajmuje się zagadnieniami z zakresu ochrony danych osobowych. Doświadczenie zawodowe zdobywał w krakowskich kancelariach prawnych specjalizujących się w zagadnieniach dotyczących prawa cywilnego, ochrony danych osobowych i własności intelektualnej. Współpracował z organizacjami pozarządowymi m. in. zapewniając im obsługę prawną, w tym w zakresie danych osobowych. Brał udział w tworzeniu dokumentacji oraz procedur w ramach wielu projektów wdrożenia RODO.
Kategorie
Dołącz do listy mailingowej i otrzymuj od nas zawsze aktualne informcje!