Ochrona danych osobowych dotyczących przelotu pasażera (PNR) oraz o pasażerach (API)
27.04.2023
Autor: dr Adam Rogala - Lewicki
Realizując cel związany z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego legislator europejski dostrzegł powiązanie między terroryzmem i przestępczością transgraniczną a podróżami międzynarodowymi i w tym celu zdecydował się na wykorzystanie mechanizmu gromadzenia przez przewoźników lotniczych danych dotyczących przelotu pasażera.
Przetwarzanie takich informacji oczywiście musiało zostać obudowane modelem ochrony danych osobowych. W ten sposób powstał system PNR (Passenger Name Record), który uzupełnił już funkcjonujące narzędzia zwalczania przestępczości transgranicznej (vide system Schengen). Przewoźnicy lotniczy muszą przekazywać dane PNR dotyczące lotów przychodzących i wychodzących z UE. Ujednolicenie standardu uzyskano dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/681[i]. Potrzeba wprowadzenia uregulowań wiązała się również z zawarciem przez UE umów międzynarodowych wprowadzających obowiązek przekazywania danych PNR władzom państw trzecich[ii] (USA[iii], Australii[iv], Kanady[v] czy Japonii[vi]). W Polsce transpozycję ww. dyrektywy przeprowadzono ustawą z dnia 9 maja 2018 roku o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera. Ustawa nakłada obowiązek na przewoźników lotniczych przekazywania do Krajowej Jednostki ds. Informacji o Pasażerach (JIP) danych PNR[vii].
Przekazanie danych następuje na rzecz Straży Granicznej i przybiera formę aktywną oraz bierną. Ta pierwsza dotyczy każdego z planowanych lotów we wskazanych w ustawie terminach, tj. od 48 do 24 godzin przed planowanym rozpoczęciem lotu PNR, oraz niezwłocznie po zakończeniu odprawy biletowo-bagażowej i wejściu wszystkich pasażerów na pokład statku powietrznego. W przypadku drugiej formy Straż Graniczna może wystąpić o przekazanie danych PNR. Przewoźnik lotniczy powinien przekazywać dane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, przy wykorzystaniu protokołów oraz formatów danych określonych w przepisach wykonawczych do ustawy[viii]. Do katalogu przekazywanych danych należą m.in.:
Obok danych PNR niektórzy przewoźnicy lotniczy, w ramach gromadzenia i przetwarzania danych PNR, w związku z zwalczaniem nielegalnej imigracji i ulepszeniem kontroli granicznej, mają również obowiązek zatrzymać zebrane przez nich zaawansowane informacje o pasażerach, tj. dane API (Advance Passenger Information). Obowiązek przewoźników, wynikający z dyrektywy 2004/82/WE z dnia 29 kwietnia 2004 roku w sprawie zobowiązania przewoźników do przekazywania danych pasażerów (dyrektywa API)[ix], ogranicza się jednak wyłącznie do lotów z/do państw trzecich, a dane udostępniane są na wniosek organów). Dane przekazywane na wniosek obejmują:
Dane API powinny być przekazane po zakończeniu odprawy bagażowej i nie później niż w chwili startu. Komendant SG usuwa dane po zakończeniu kontroli granicznej danego lotu, jednak nie później niż po upływie 24 godzin od chwili przekazania informacji przez przewoźnika w odpowiednim formacie technicznym[xi].
Przewoźnicy lotniczy, obok obowiązku informacyjnego względem organów publicznych, na okoliczność gromadzenia i przetwarzania danych osobowych podróżnych, muszę zrealizować obowiązek informacyjny również względem osób, których dane dotyczą. Przepisy PNR nakładają w tym zakresie dodatkowy – obok RODO – szczegółowy zakres klauzuli informacyjnej.
Za niedopełnienie obowiązków wynikających z ustawy PNR na przewoźnika lotniczego mogą zostać nałożone administracyjne kary pieniężne w zryczałtowanej wysokości. Kara nakładana jest oddzielnie za każdy lot oraz w odniesieniu do każdego z terminów, w którym dany przewoźnik lotniczy był zobowiązany do przekazania danych PNR, co oznacza możliwość sumowania kar. Nałożenie kary następuje w formie decyzji administracyjnej Komendanta Głównego Straży Granicznej (lub komendanta oddziału Straży Granicznej[xii]), która może zostać wydana w terminie 3 lat od dnia, w którym przewoźnik lotniczy dopuścił się naruszenia. Ukarany może wystąpić z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy albo wnieść skargę do sądu administracyjnego (w przypadku decyzji komendanta oddziału SG przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez ten sam organ). Przewoźnik lotniczy, który: nie przekazuje danych PNR do JIP w terminie podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 20 000 zł, natomiast ten, który nie przekazuje do JIP wszystkich zgromadzonych, w celu dokonania rezerwacji lub realizacji lotu PNR, elementów kategorii danych PNR, do których przekazania był zobowiązany, podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 12 000 zł – za każdy lot PNR, w którym takie naruszenie nastąpiło. Najwyższa kara, jaka może zostać nałożona na przewoźnika lotniczego w związku z jednym lotem PNR, nie może przekroczyć 40 000 zł. Kary mogą być zmniejszone o 50%, jeśli przewoźnik lotniczy usunie skutki swojego naruszenia, czyli przekaże dane PNR w dodatkowych określonych w ustawie terminach (w zależności od rodzaju naruszenia – do 6 godzin przed startem lub do czasu lądowania)[xiii].
Nieprzekazanie danych PNR za jeden lot PNR |
Zgodnie z wymogami ustawy PNR |
Na wniosek Straży Granicznej |
Nieprzekazanie w ogóle lub nie w terminie |
20 000 zł. |
10 000 zł. |
Nie wszystkie posiadane kategorie danych |
12 000 zł. |
6 000 zł. |
Nie w sposób zgodny z ustawą PNR |
16 000 zł. |
8 000 zł. |
Źródło: ustawa z dnia 9 maja 2018 roku o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera, Dz.U. z 2019r., poz. 1783.
Przewoźnik lotniczy nie podlega karze pieniężnej w przypadku, gdy niedopełnienie obowiązku nastąpiło w wyniku: działania siły wyższej, awarii systemu służącego SG do pozyskiwania oraz przetwarzania danych PNR, awarii powstałej po stronie przewoźnika lotniczego.
W przypadku danych API, zgodnie z dyrektywą 2004/82/WE, państwa członkowskie podejmują niezbędne środki, aby zapewnić, że sankcje na przewoźników są odstraszające, skuteczne i proporcjonalne oraz że: maksymalna wysokość takich sankcji jest nie mniejsza niż 5.000 EUR lub ekwiwalent w walucie krajowej, albo minimalna wysokość takich sankcji jest nie mniejsza niż 3.000 EUR lub niż ekwiwalent w walucie krajowej[xiv]. Przewoźnik lotniczy, który wbrew obowiązkowi:
[i] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/681 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie wykorzystywania danych dotyczących przelotu pasażera (danych PNR) w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości, ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania. Dz.Urz. UE L 132 z 4.5.2016, s. 119.
[ii] UE podpisała już umowy pozwalające unijnym przewoźnikom przekazywać dane pasażera do USA, Kanady i Australii. W lutym 2020 roku Rada przyjęła decyzję upoważniającą do rozpoczęcia negocjacji w sprawie podobnej umowy z Japonią. Zob. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2010 r. dotycząca rozpoczęcia negocjacji w sprawie umów dotyczących rejestru nazwisk pasażerów (PNR) ze Stanami Zjednoczonymi, Australią i Kanadą, 2011/C 81 E/12 (Dz.Urz. UE C z dnia 15.3.2011 r.).
[iii] Zob. umowa między USA a UE o wykorzystywaniu danych dot. przelotu pasażera (PNR) praz przekazywania takich danych do Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego USA (Dz.Urz. UE L 215 z 11.6.2012 r.). Por. Umowa między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o przetwarzaniu i przekazywaniu przez przewoźników lotniczych danych dotyczących przelotu pasażera (PNR) do Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Stanów Zjednoczonych (Dz. Urz. UE L 298 z 2006 r.), (akt uchylony).
[iv] Umowa między UE a Australią o przetwarzaniu i przekazywaniu przez przewoźników lotniczych australijskiej służbie celnej danych PNR pochodzących z UE (Dz.Urz. UE L 213 z 8.8.2008 r.).
[v] Zob. (a) umowa między Wspólnotą Europejską a Rządem Kanady o przetwarzaniu zaawansowanych informacji o pasażerach oraz zapisu danych dotyczących nazwiska pasażera (Dz. Urz. UE L 82 z 21.3.2006, s. 15),
(b) decyzja Rady z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie zawarcia Umowy pomiędzy Wspólnotą Europejską a Rządem Kanady o przetwarzaniu danych API/PNR (2006/230/WE), (Dz. Urz. UE L 82 z 21.3.2006, s. 14).
[vi] Decyzja Rady upoważniająca do rozpoczęcia negocjacji z Japonią w sprawie umowy między Unią Europejską a Japonią o przekazywaniu i wykorzystywaniu danych dotyczących przelotu pasażera (PNR) w celu zapobiegania terroryzmowi i poważnym przestępstwom transgranicznym oraz walki z nimi, 5378/20, Bruksela 4 lutego 2020 r.
[vii] Zgodnie z ustawowym słownikiem definicyjnym, dane PNR obejmują dane dotyczące przelotu pasażera, w tym dane osobowe, które są przetwarzane w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przewoźników lotniczych w celu dokonania rezerwacji lub realizacji lotu w ramach przewozu lotniczego, podlegające przekazaniu przez przewoźnika lotniczego do JIP.
[viii] Zob. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie określenia protokołów i formatów danych wykorzystywanych przez przewoźników lotniczych w celu przekazywania danych PNR do Krajowej Jednostki do spraw Informacji o Pasażerach (Dz.U. z 2018 r., poz. 1012). Por. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie przetwarzania danych dotyczących przelotu pasażera przez Krajową Jednostkę do spraw Informacji o Pasażerach (Dz.U. z 2018 r., poz. 1148).
[ix] Dz.Urz. UE L 261 z 6.8.2004 r., s. 24-27. W Polsce dyrektywa 2004/82/WE (API) została implementowana m.in. przepisami art. 202a-202d, 209u ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. z 2002 r. Nr 130, poz. 1112 z późn. zm.).
[x] Art. 202a ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. z 2002 r. Nr 130, poz. 1112 z późn. zm.).
[xi] Zob. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 października 2012 r. w sprawie wymagań technicznych i organizacyjnych dotyczących przekazywania Straży Granicznej informacji przez przewoźników lotniczych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1249). Por. Opinia nr 9/2006 dotycząca wdrożenia dyrektywy 2004/82/WE Rady w sprawie zobowiązania przewoźników do przekazywania z wyprzedzeniem danych pasażerów, (WP 127), przyjęta 28 września 2006 r., Grupa Robocza art. 29.
[xii] Art. 1 ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz. U. 2022 poz. 271).
[xiii] Art. 64-70 ustawy z dnia 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. z 2019r., poz. 1783).
[xiv] Art. 4 dyrektywy 2004/82/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie zobowiązania przewoźników do przekazywania danych pasażerów (dyrektywa API), (Dz.Urz. UE L 261 z 6.8.2004 r., s. 24-27).
[xv] Art. 209u ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. z 2002 r. nr 130, poz. 1112 z późn. zm.).
Autor
dr Adam Rogala - Lewicki
Adwokat, Konsultant ds. Danych Osobowych. Prawnik z doświadczeniem w zakresie obsługi podmiotów korporacyjnych w ramach obrotu cywilnego, handlowego i gospodarczego, specjalizujący się w prawie ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informacji, nowych technologii oraz własności intelektualnej. Specjalista w zakresie audytowania i wdrażania systemów ochrony danych osobowych, zarządzania bezpieczeństwem informacji, compliance, corporate governance i due diligence. W obszarze danych osobowych również pełnomocnik w sporach z PUODO oraz GIODO. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytecie Paris X Nanterre, w Akademii Obrony Narodowej, był stypendystą Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego na Uniwersytecie w Oslo i w Liechtenstein Institute oraz rządu Indii w International Management Institute w New Delhi. W pracy posługuje się również językiem angielskim i francuskim.
Kategorie
Dołącz do listy mailingowej i otrzymuj od nas zawsze aktualne informcje!