COLD MAILING W KONTEKŚCIE ADMINISTRATORA DANYCH OSOBOWYCH I PROCESORA
28.11.2023
Autor: Patrycja Szarama
W dzisiejszym świecie, kiedy rynek jest coraz bardziej konkurencyjny, skuteczna komunikacja z potencjalnym klientem jest kluczowym elementem strategii marketingowej wielu firm. Jednym z narzędzi, które cieszy się ogromną popularnością w tym kontekście jest cold mailing. W niniejszym artykule wyjaśnimy, kiedy cold mailing wykonywany jest z poziomu Administratora Danych Osobowych, a kiedy z poziomu Procesora oraz jakie obowiązki i ryzyka występują po każdej ze stron.
Czym właściwie jest cold mailing?
Cold mailing to praktyka wysyłania niezamówionych wiadomości e-mail do osób lub przedsiębiorstw w celu nawiązania kontaktu biznesowego. Najprościej rzecz ujmując jest to narzędzie wykorzystywane do zdobycia nowych klientów lub partnerów biznesowych. Z powyższej definicji wynika, iż czynności podejmowane w ramach cold mailingu związane są ściśle zarówno z informacją handlową jak i marketingiem bezpośrednim. Aby korzystać z owego narzędzia zgodnie z prawem, należy zatem uwzględnić – poza przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych – również przepisy dotyczące legalnego prowadzenia marketingu bezpośredniego rozumianego jako przesyłanie informacji handlowej drogą elektroniczną. Na temat dopuszczalności narzędzia marketingowego jakim jest cold mailing oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa wspominaliśmy już wcześniej w publikacji:
Dopuszczalność cold calling i cold mailing na gruncie RODO
W niniejszym artykule chcielibyśmy się skupić na roli Administratora Ochrony Danych oraz Procesora w procesie cold mailingu.
Różnica pomiędzy Administratorem Danych Osobowych a Procesorem:
Aby zrozumieć rolę Administratora Danych Osobowych oraz Procesora w procesie cold mailingu, dla przypomnienia należy wskazać podstawową różnicę pomiędzy tymi dwiema rolami występującymi w procesie przetwarzania danych osobowych:
Mając powyższe na uwadze, rozważmy kilka możliwych scenariuszy:
Rola Procesora w cold mailingu:
W sytuacji, w której zlecamy firmie zewnętrznej realizację strategii marketingowej w formie cold mailing, wówczas firma ta występuje w roli Procesora. Dzieje się tak dlatego, ponieważ to Administrator Danych Osobowych (firma, która inicjuje wysyłkę wiadomości) decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych, podczas gdy podmiot realizujący tę wysyłkę wykonuje jedynie polecenie Administratora. Procesor nie ma kontroli nad listą adresową i nie może korzystać z niej do celów innych aniżeli określone przez Administratora.
Podsumowanie:
Cold mailing może być skutecznym narzędziem biznesowym, ale musi być prowadzony z poszanowaniem obowiązujących przepisów, w tym w zakresie ochrony danych osobowych. Rozróżnienie roli Administratora oraz Procesora jest kluczowe i od tego należy zacząć decydując się na korzystanie z tej formy marketingu.
Przed przeprowadzeniem cold mailingu, podmiot musi zrozumieć swoją rolę i obowiązki wynikające z ochrony danych osobowych oraz dostosować swoje działania i środki, aby działać zgodnie z prawem i uniknąć ryzyka naruszenia danych osobowych.
Autor
Patrycja Szarama
Radca prawny, Konsultant ds. Danych Osobowych.
Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Gdańskiego. Od 2011 roku Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. Od 2018 r w ramach pracy własnej kancelarii specjalizuje się w obsłudze podmiotów gospodarczych w zakresie ochrony danych osobowych.
Przeprowadziła wiele audytów w zakresie ochrony danych osobowych, wdrażała RODO, prowadzała szkolenia oraz pełniła funkcję inspektora ochrony danych.
Posiada również doświadczanie w zakresie bieżącej obsługi przedsiębiorstw, w tym w szczególności reprezentowania klientów w sporach sądowych, negocjacjach handlowych, konstruowania wzorów umów i regulaminów oraz nadzorowania inwestycji kapitałowych.
Kategorie
Dołącz do listy mailingowej i otrzymuj od nas zawsze aktualne informcje!